Monthly Archives

augusti 2010

Träna med oss!

By | Allmänt | 2 Comments

Vill du ha chansen att träna med Michael och mig?

I så fall har du möjlighet att göra det den 6 nov på the Convention i Göteborg!

Boka dig på vår klass Sport Motions eller kom och dansa Jive med mig!

Hoppas vi ses:-)

P.s. Idag kör jag igång med min Body Combat klass kl 19:30 på Sats Kungsgatan, välkommen!!!

Kram Annika

Proteinkällor!

By | Allmänt | 5 Comments

När vi tänker på protein så tänker vi oftast väldigt smalt – kött och fisk. Ibland kanske t.o.m bara på kött. Men har du tänkt på att det finns så mycket mer proteinkällor som är jättebra och goda att fylla tallriken med?

Här följer några exempel:

Kalkon
Kyckling
Quorn
ägg (kokt, stekt, röra, omelett etc.)
avocado
nötter
sojafärs
sojabitar
räkor
kräftor
bönor
linser
ost

Om man vill variera sig inom köttsorter så t.ex: fläskfilé, oxfilé, skinka, nötfärs etc.
Fisk: lax, tonfiskfilé och i burk, torsk, alaska pollock, makrill etc.

Varför inte pröva något nytt redan till helgen?

Kram Annika

Så påverkar olika frukter ditt blodsocker!

By | Allmänt | 5 Comments

Frukt är bra! Frukt är nyttigt! Frukt innehåller massor av vitaminer!

Men detta inlägg är till för att visa hur olika frukter påverkar ditt blodsocker d.v.s. vilka frukter som har lågt respektive högt GI. Ju längre ner på listan de kommer, desto högre GI och därmed desto större påverkan på blodsockret.

Lågt GI:

Citron
Körsbär
Plommon
Grapefrukt
Persika
Omogen banan (grön)
Jordgubbar
Päron
Äpple
Apelsin

Mellanhögt GI:

Vindruvor gröna
Vindruvor blåa
Banan (brun, övermogen)
Kiwi
Mango
Papaya
Banan (gul, mogen)

Högt GI:

Nätmelon
Ananas
Nektar
Vattenmelon

Tänk även på att om frukterna är konserverade så stiger GI ytterligare!

Kram Annika

Kvalitet framför kvantitet!

By | Allmänt | 11 Comments

Förr kunde jag träna hur mycket som helst, ibland t.o.m flera pass om dagen. Men jag var inte smalare eller mer vältränad för det. Jag tror att jag dels kompenserade det med att äta mer eftersom jag blev hungrigare och dessutom orkade jag nog inte ta ut mig helt på alla pass eftersom jag inte tillät kroppen att återhämta sig emellan.

Jag har nämligen ställt mig frågan ”hur det kommer sig att jag känner mig mer vältränad än någonsin nu när jag bara tränar ca 3 dagar i veckan?”. Min fästman Michael hade svaret: ”men kvalitén på de passen du kör nu är ju så mycket högre än när du körde massor av pass”.

Nu orkar jag verkilgen köra stenhårt på mina träningspass och det ger så mycket mer resultat än innan. Då var det mer en grej som satt i huvudet, tror jag, att ”jag måste komma iväg och träna”.

Vad jag vill säga med det här är att det inte alltid är antalet pass man kör i veckan som räknas utan hur man tränar när man verkligen är där!

Har du hittat din ”träningsjämvikt”?

Kram Annika

Jag och min vikt…(och därför tycker jag att GI är bra)!

By | Allmänt | 7 Comments

Jag har aldrig varit någon trådsmal tjej. När jag höll på att tävlingsdansa som mest så kände jag mig oftast större än många smala och magra danstjejer. Jag hade liksom lite mer muskler och var mer bredaxlad än många andra. Jag lärde mig att leva med det, men trivdes inte alltid så bra.

Under tiden jag dansade som mest så behövde jag inte tänka så mycket på vad jag åt…men då var jag runt 16-17 år. Ju äldre man blev desto lättare gick man ju upp i vikt. När jag slutade att tävlingsdansa och dessutom begav mig ett år till Frankrike för att studera så gick jag upp ganska mycket i vikt. Studentlivet bestod ju av mycket festande, onyttig mat och framförallt mycket nattamat på vägen hem från krogen.

Jag tror att jag la på mig ca 8 kilo under mitt år där!
Men, jag mådde superbra. Jag hade underbara vänner och fantastiskt roligt hela tiden så jag brydde mig inte så mycket. När jag kom hem mådde jag desto sämre. Jag började därför att träna ordentligt. Att gå ner i vikt var dock inte lika lätt då som tidigare och jag kom aldrig in i den där riktiga toppformen som jag ville. Jag trodde mig ha ”stenkoll” på kosten och trodde att START och mackor var nyttigt…ack så fel jag hade!

Det var när jag några år senare började läsa om GI som det skedde saker med min kropp. Jag läste nästan allt jag kom över som handlade om detta och jag var nog ganska extrem. Jag bytte ut allt som hade högt GI till lågt GI. Jag rasade kanske inte i vikt, men på några månader hade jag nog ändå gått ner ca 5 kilo.
När jag blev extra sugen så frossade jag i nötter eller mörk choklad-. Om jag verkligen inte kunde hålla mig till detta så valde jag M&M kulor eller snickers som båda faktiskt har lågt GI. Det är inte så att man kan äta hur mycket som helst av dessa, men om man följer GI metoden till punkt och pricka annars så är dessa ett bättre alternativ. Dessutom kunde jag ju dricka vin då och då som jag älskar! Jag tyckte inte alls att det var ett jobbigt sätt att förhålla sig till mat.

Jag rekommenderar verkligen ett GI-tänk då du inte måste räkna kalorier utan äter dig mätt på rätt produkter istället.

Idag är jag absolut inte lika extrem, men jag har det ändå i bakhuvudet eftersom jag lärt mig så mycket genom åren. Det sitter liksom kvar i bakhuvudet och det finns så otroligt mycket goda rätter att laga enligt GI.

Så vill du veta något mer om detta så är jag verkligen rätt person att fråga:-)

Kramar Annika

Man blir ju som ett litet barn:-)

By | Allmänt | 2 Comments

Kära läsare!

I helgen var jag och min bästa kompis Malin Johansson på ett härligt äventyr i Dalarna!

I 3 år i rad har en man vid namn Arne Larsson ringt mig och bett mig vara med i en ”kändis-fotbollsmatch” i Dalarna, och varje år har jag av diverse orsaker tackat nej…men inte detta år!
Och det ångrar jag inte en sekund. Jag blev som barn på nytt ute på planen!

Med i laget var bl.a Glenn Hysén, Tomas Ravelli, Anders Limpar, Ralf Edström, m.fl. Alltså såna som kan fotboll ganska mycket mer än Malin och jag:-) Men vi hade skitkul!

Tävlingsmänniska som man är så var jag från början lite nervös faktiskt, men det släppte ganska snabbt och när jag t.o.m gjorde ett mål så var det klart! Sen blev det straffar och nervositeten kom tillbaka. Grejen med den här matchen är bara att det ska vara ett kul jippo med bra underhållning, ändå pirrade det i magen när jag skulle gå fram och lägga första straffen. Att jag ändå vågade lägga en straff tycker jag är något:-)
När jag sedan t.o.m satte straffen så var lyckan total! Varför blir man sån egentligen? Som ett litet barn. Det är ju bara på lek, men ändå blir man otroligt lycklig och får värsta kicken av att lyckas?!

Eller hur är det så?!

På kvällen var det sedan fest med en rad vitsar under bältet av ”gubbarna”, men Malin och jag hade roligt ändå.

Tack allihopa för en fantastiskt rolig dag, och tack Arne Larsson för att du har tjatat på mig i 3 år!

Kram Annika

P.s. Kortet är taget från mobilen så det är lite dålig kvalité D.s.

Nu är jag inte rädd längre!

By | Allmänt | 5 Comments

Nu är jag precis hemkommen från PT-träning med Michael och jag känner mig as-stark:-)
I alla fall starkare än innan graviditeten faktiskt! Jag har nu efteråt verkligen vågat att träna hårt och inte varit rädd för att ”bli en biff” som innan, och vet ni vad? Jag har nog toppat formen genom det!

Förut var jag så rädd för att styrketräna för jag trodde att jag skulle bli stor av det, men om man lägger upp passet så att man varvar styrka och kondition så får man fantastiska resultat! Pulsen ska vara hög passet igenom.

Självklart får man bäst resultat i kombination med bra kost, men att bara träna är verkligen ett steg i rätt riktning!

På vägen hem så möttes jag av ett helt gäng med Sats-personal som tränade i Bältespännarparken.

Här är instruktörerna Anna och Anna som körde hårt med dem!

Trevlig helg!

Kramar Annika

Varför så mycket fett i LCHF?

By | Allmänt | No Comments
”Hej Annika!
Jag har ca 40 kg övervikt som jag bestämmt för för att ta bort, har börjat med lchf men undrar varför man måste äta så mycket fett? kan man inte bara skippa kolhydraterna och bara äta lite fett? //Anonym”
Svar: Anledningen till att man äter så mycket fett i lchf är för att ”stilla hungern” och använda fett som förbränningskälla, kan man säga. Om du skär ner på kolhydraterna och inte äter fett samtidigt så kommer du att bli vrålhungrig! Fettet mättar. Sen är det också av orsaken att ”fett bränner fett”. När du kör lchf så använder du dig av fett som förbränningskälla efter som det inte finns några kolhydrater att ta av i din kropp.
Fett ger också energi!
Sen kan man ju ifråga sätta allt det mättade fettet man stoppar i sig, men en sak som är säkert är i alla fall att om man kör lchf fullt ut så går man ner i vikt. Jag har inte testat själv och kan tyvärr inte säga mer än så.
Kram Annika

En mat-dag med mig!

By | Allmänt | 7 Comments

Hej alla läsare!

Fick några frågor från en läsare som jag tänkte besvara idag och som jag tror att fler kanske vill veta!

”Hej!
Kan inte du blogga om hur man ska äta? Jag skulle gärna vilja se 3 exempel, varav:
1. En dag med dig, hur du äter från morgon till kväll
2. Hur en person som vill gå ner i vikt skulle kunna äta.
3. Hur man håller vikten och äter hälsosamt.
Skulle vara ”skönt” om man äntligen kunde få det klart för sig. Man hör om så många olika grejer så man blir helt ”lost” och sen blir allt bara snurrigt. Och du har en bra syn på mat så jag skulle ta in vad du sa!
kram”

Svar: Det bästa är väl att jag berättar hur min dag såg ut igår i matväg:

Morgon: En proteinshake innan jag stack iväg för att träna på mitt Body Combat pass.
Morgon 2: När jag kom tillbaks blev det 2 st mackor (osötat fullkornsbröd) med smör, ost, skinka och paprika på. Till det drack jag svart kaffe.
Mellanmål: En nöt-bar med lågt GI
Lunch: Kycklingsallad med fullkornspasta och fetaost
Mellanmål innan träning: Keso tillsammans med osötad äpplemos
Efter träning: Några torkade aprikoser innan middag
Middag: Ett ”ihopsläng” av avocado, keso samt äggröra med soltorkade tomater röra! Jag tog det som fanns och det var gott:-)
Sen blev det även några torkade aprikoser efter middagen också:-)

Fråga 2: Det är svårt att svara på hur alla som vill gå ner i vikt ska äta, men jag kan säga min åsikt i ämnet: Jag tycker att det bästa sättet att gå ner i vikt på är när det inte går i alltför rasande fart! Därför förespråkar jag som ni flesta vet GI-mat. Då får man äta det mesta, men undvika snabba kolhydrater. Du får äta kolhydrater, men långsamma. Detta är för att man vill hålla blodsockret på en jämn nivå. Det är när blodsockret åker berg och dalbana som du går upp i vikt!
Så jag föreslår att man läser in sig så mycket man kan innan man startar. Jag rekommenderar böcker av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzon som båda är GI-gurus! Läs mer om detta här!

Fråga 3: Det finns 3 olika faser i GI där den 3:e syftar på ett hälsosamt levnadssätt som man ska kunna hålla alltid! Det är ett hälsosamt sätt tycker jag.

Kram Annika