Monthly Archives

augusti 2012

CrossFit app!

By | Allmänt | 3 Comments

20120828-160342.jpg

Hej vänner!

Vill tipsa er om en crossfit app att ladda ner – Total CrossFit.

Där finner du massor av olika träningsupplägg (wods) samt även beskrivningar av de olika övningarna. Du har även tabatatimer med i appen.

Känner du Idétorka på träningsfronten är denna appen perfekt! Annars håll ut för inom kort kommer något ännu vassare…

Kram

Faktorer som påverkar GI

By | Allmänt | No Comments

20120827-095049.jpg

Hej!

Nedan följer några faktorer som påverkar det glykemiska indexet, d.v.s om blodsockret blir högt eller lågt:

Struktur:
Ju mer vår mag-tarm kanal behöver jobba med maten desto lägre GI, t.ex. bröd med hela korn.

Tillagning:
Ju mer tillagat/processat ett livsmedel är desto högre GI.
T.ex. Puffat ris, överkokt pasta

Surhet:
Surdeg har lågt GI eftersom den gör magsäckstömningshastigheten långsammare. Även vinäger.

Fibrer (lösliga)
Magen måste jobba mer.

Kolhydratskoncentration:
Ju mer kolhydrater/100g desto högre GI.

Kram

Tapaskväll?

By | Allmänt | 7 Comments

20120825-165653.jpg

Idétorka på middagsfronten? Fixa tapas! Det går snabbt, det är lätt och krävs inte särskilt mycket förberedelse. Ta lite av vad som finns hemma om du inte orkar att åka och handla:-)

Här är ett menyförslag som vår ”fredags-tapas” bestod av:

Smörstekta kantareller
Chorizo
Halloumiost (stekt)
Vitlöksoliver
Marinerade vitlöksklyftor
Melon med parmaskinka
Brieost med surdegsknäcke

Och rött vin såklart!

Kram

Bästa stekfettet!

By | Allmänt | 7 Comments

20120825-121053.jpg

Hej hej!

Sitter och pluggar kost denna förmiddag, men tar en liten paus för ”bloggande” såklart!

Om vi ska ta upp ämnet stekfett så har vi ytterligare ett exempel på där det oftast finns många felaktiga antaganden. Om vi tar tillexempel olivolja. Ett jättebra omättat fett, men så fort vi hettar upp det så fyller det inte längre sin funktion!

När man hettar upp omättade fetter så bildas såkallade ”funny fats”, som betyder förstörda fetter. Fettet förstörs alltså när du hettar upp det! Därför finns det ingen anledning att lägga dyra pengar på fina olivoljor att steka i…det har jag gjort innan också:-)

Olivolja är däremot jättebra att få i sig om man t.ex. ringlar det över salladen eller på mackan eller liknande.

Det bästa stekfettet är kokosfett! Varför då? Jo, det är till 90% mättat fett och mättat fett förstörs inte när man hettar upp det!

Mättat fett är väl inte bra tänker många då? Men kokosfettet är lite unikt.

Kokosfett består av korta och medellånga fettsyror som är vattenlösliga, vilket också innebär att de inte alls trivs i fettcellerna och lägger sig därmed inte som fett på kroppen, bra va? De förbränns därmed mycket snabbare!

Man ska däremot inte trycka i sig mängder av kokosfett för då kan kroppen göra om kokosfettet till långa fettsyror, vilket inte är bra! Men det är en annan historia…

Kram Annika

Bye bye mr. Dinkel!

By | Allmänt | 22 Comments

20120824-181145.jpg

Visst är det så att vi människor gärna väljer vad vi vill lyssna på när det gäller olika kostråd och rekommendationer!

Man lyssnar hellre på något som stämmer in på en som person eller när tex. ett livsmedel som man gillar rekommenderas, eller hur?

Jag har varit en ”dinkelfantast”, för när jag började läsa och lära mig om GI så var dinkel ”the shit”!

Dinkel är en jättebra produkt, OM man äter hela kornet. T.ex. om du kokar hela dinkelkorn. Då har dinkel ett lågt GI värde.
Men så fort man maler ner det till mjöl, d.v.s finfördelar det så är det i princip lika illa som vanligt vetemjöl ur GI synpunkt!!!

Jag var knäckt i ungefär en dag när jag fick lära mig det:-) Och jag som bakat så mkt på dinkel i tron om ett lågt GI. Tji fick jag!

Det finns dock andra orsaker till att välja dinkelmjöl istället för vetemjöl ur näringssynpunkt, men om vi tänker GI så är det i princip sak samma!

Kram Annika

Allas vårt ”GI”

By | Allmänt | 3 Comments

20120824-084235.jpg

Hej mina vänner!

För ca 8 år sedan snöade jag in på GI tänket. Jag läste allt jag kunde komma över om GI i både bok och tidningsform, på nätet etc. och jag följde det stenhårt! Det funkade bra för mig.

Nu under utbildningen till kostrådgivare har jag lärt mig ännu mer och fått en större förståelse för begreppet, för det finns många felaktiga uppfattningar kring begreppet GI. Därför följer här en ett litet förtydligande:

GI står för glykemiskt index och är ett mått på hur mycket blodsockret stiger när du äter 50 gram kolhydrater av ett livsmedel. Du kan alltså inte äta enorma mängder av ett livsmedel och fortfarande tro att GI är samma.

GI handlar alltså inte om att ta bort kolhydrater, för det är ju på dem man mäter det glykemiska indexet! Däremot är det flera författare av GI böcker som rekommenderar något de kallar för rivstart då man i princip tar bort alla kolhydrater, men detta är bara i början och detta är inte det som GI innebär, hänger ni med?

Om man äter enligt GI metoden så ska man alltså välja livsmedel som ger en långsam höjning av blodsockret och därmed får ett lågt GI. Du ska alltså återigen inte ta bort kolhydraterna utan välja de med lågt GI.

Vad som påverkar om ett livsmedel har ett högt eller lågt GI ska vi gå in på senare, men detta var i alla fall ett förtydligande av begreppet GI!

Kram Annika

Ett härligt träningsupplägg!

By | Träningspass | 2 Comments

Hallå!

Dagens träning: ett härligt och intensivt pass med min vän Helena!

Vi hade (som vanligt) lite tidsbrist och då passade detta upplägg perfekt:

Wall-balls 8 kg
Hopprep
Marklyft 40 kg

Kör varje övning i 40 sek x 5 varv. Kör så många repetitioner/snabbt du kan under dessa 40 sek! Puh!!!

Kram

20120823-212628.jpg

Fråga om magrutor!

By | Allmänt | 3 Comments

20120823-142216.jpg

Hej Annika!
Tack för en jätterolig blogg!
Jag har en fråga angående din träning. Jag menar, du har en jättefin mage men ändå verkar du inte göra situps som en del av din vardagliga träning. What’s the secret? =)

Hej!

Tack så mycket!
Det stämmer! Jag gör sällan endast sit-ups och det är för att magen är med och jobbar i princip alla övningar. Man måste aktivera coremuskulaturen (mage/rygg) i princip i alla övningar du gör!
Därför måste man inte köra rena magövningar för att få fram synliga muskler.

Dessutom är det faktiskt så att alla har magrutor, magmuskeln ser ut så, bara olika mängd fett över dem:-) kolla bilden!

Kram