Monthly Archives

februari 2013

Olika löpintervaller!

By | Träningspass | No Comments

20130226-121530.jpg

Heej!

Nedan följer förslag på olika typer av intervaller. Du bestämmer själv tempo utefter egna förutsättningar.

1. 30 sekunders intervaller, 15 st, med 30 sekunder vila emellan varje och med stegrande tempo vid varje

2. 1 minuters intervaller, 10 st, med 45 sekunders vila emellan varje intervall och med stegrande tempo

3. 200 meters intervaller, 10 st, med ca 1 minuts vila emellan varje och med stegrande tempo

4. 400 meters intervaller, 10 st, med 200 meters vila emellan och med stegrande tempo

Jag brukar höja tempot vid varje intervall med ca 0,5km/h. Det tycker jag är lagom. Börja i ett lägre tempo för att även orka med sista intervallen.

I söndags körde jag nr 2, och sprang från tempo 13,5km/h upp till sista på 18km/h.

Kram Annika

20130226-121501.jpg

Sött och salt!

By | Recept, Dessert | 3 Comments

20130225-103236.jpg

Hej hej!

Har ni tänkt på att sött och salt i mat oftast gifter sig med varandra smakmässigt?

Jag älskar tex baconlindade dadlar som är ett ypperligt exempel på det!

I lördags gjorde jag bananglass av endast frysta bananer i matberedaren och tillsatte även lakritspulver av ren lakritsrot…sjukt gott tillsammans!

Kram Annika

Instruktioner löpintervaller!

By | Allmänt | 10 Comments

Heej!

Idag drog hela familjen till gymet! Fast Kelvin fick leka i barnrummet såklart:-)

Michael tränade med en kompis och jag sprang intervaller på löpbandet – älskar det!

Många har frågat hur jag brukar göra, och jag har försökt beskriva det tidigare men denna gång tänkte jag beskriva det ännu tydligare med bilder också!

Jag värmer upp och sen ökar jag till önskad hastighet på första intervallen. Jag springer den och sen hoppar jag av med fötterna åt sidorna såhär:

20130224-134305.jpg

20130224-134321.jpgJag vilar alltså helt!

Därefter tar jag tag i sidorna för att stödja mig och springer tills jag känner att jag har kontroll. Då släpper jag och springer vidare i nästa intervall.

20130224-134500.jpg
Så håller jag på tills intervallerna är klara och då är jag så här glad när passet är avklarat!
Kram Annika

20130224-134711.jpg

Söndagsfrukost

By | Recept, Frukost | 4 Comments

20130224-080701.jpg
Godmorgon!

Snart bär det av till gymet för att springa löpintervaller! Härligt med träning på en söndag tycker jag!

Men innan dess en härlig frukost bestående av bananpannkakor, skivade jordgubbar och kokosgrädde på toppen!

Jag brukar numera även blanda i lite mandelmjöl i mina bananpannkisar för ett mera matigt resultat.

Kram