Monthly Archives

maj 2017

Vad betyder belöning för dig?

By | Hälsa, Inre hälsa | No Comments

Foto: Markus Holm

Vad lägger du för innebörd i ordet ”belöning”?

Är du en person som gärna belönar dig med något i matväg när du uppnått ett mål, till exempel godis? Tro mig, du är inte ensam! Vi är många som förknippar belöning med just exempelvis godis. 

Jag tycker att det är ett intressant uttryck det där med att belöna sig, för visst borde belöning innebära något som vi mår bra av efteråt, eller hur?

Är det så att den där godispåsen verkligen får dig att må bra efter att ha ätit den, ja då tycker jag att du ska äta den utan dåligt samvete! Men om godispåsen istället bara innebär en tillfällig tillfredställelse och får dig att må dåligt efteråt, så tycker jag att du istället ska försöka hitta andra sätt att belöna dig på, som du verkligen mår bra av!

Vad får dig att må bra? Vad skulle kunna vara en alternativ belöning till godis som du också skulle bli tillfredsställd av? Skulle det kunna vara en ansiktsbehandling eller massage då du verkligen får njuta och slappna av till fullo? Eller varför inte lite nya träningskläder som piggar upp dig när du nått ditt mål? 

Du vet själv vad du mår bra av…på riktigt! Det är du värd!

Kram

Varm äggdrink med kanel och kardemumma!

By | Recept, Mellanmål | No Comments

Foto: John Hagby
Matstylist: Alexandra Zazzi

 

Hej!

Den här varma äggdrinken är både god och mättande. Den passar perfekt som exempelvis ett proteinrikt mellanmål!

  • 2 ägg
  • 20 g kokosolja eller MCT-olja
  • 2-3 dl varmt vatten
  • Kardemumma
  • Kanel

Mixa allt tillsammans i en mixer/blender tills drycken är fluffig och servera direkt!

Kram Annika

Bättre snacks och samarbeten!

By | Kost | No Comments

Hej hej!

Sedan 3 år tillbaka har jag samarbete med ett företag som heter Soma Nordic, numera under koncernen Midsona. För mig är det otroligt viktigt när jag gör samarbeten att det är produkter jag själv använder och kan stå för! Det är ofta jag faktiskt tackar nej till samarbetsförfrågningar även om ersättningen skulle vara hög. Så om jag skriver om någon produkt/event så menar jag det verkligen! Kan vara bra för er att veta.

Ni som följt mig ett tag vet att jag använder kokosolja från Cocosa dagligen, både i matlagning och bakning och jag brukar ofta göra mina egna snacks. MEN om man känner att man inte alltid har tid med det så rekommenderar jag just dessa kokoschips. De är jättegoda! Och passar dig som gillar starka smaker.

Cocosa® Chips är härligt spröda kokosflarn med smak av chili. Chipsen är rostade, inte friterade, och rika på fibrer. Jag äter dem som snacks direkt ur påsen, men använder dem även som topping över exempelvis mandelpanerad torsk! De är 100% naturliga, ekologiska och glutenfria och rika på MCT-fett (medellånga fettsyror).

Ingredienser: Kokosnöt* (85%), kokosblomsocker* (10%), chilipulver*(2,5%) havssalt*
*Ekologisk

Testa gärna själv och säg vad du tycker. Du kan beställa dem på nätet, men de finns också hos många hälsokostkedjor.

Kram Annika

Home sweet home!

By | Hälsa, Inspiration | One Comment

Hej på er!

Jag har verkligen haft 4 riktigt bra dagar i Alicante. Jag har träffat underbara kvinnor, jag har tränat, jag har skrattat, jag har druckit vin till lunch och njutit. Men Gud vad skönt det är att komma hem! Borta bra men hemma bäst stämmer verkligen in på mig…

Imorgon är det tillbaka till vardagen igen. Så här kommer lite härliga bilder från sista dagen på resan!

Tack till fina Marie och Sara som arrangerade den här resan! Magiska kvinnor båda två!

Kram Annika

15 km i bergen!

By | Träning, Hälsa, Inspiration | No Comments


Heej!

Gårdagen spenderades mestadels uppe i bergen, närmare bestämt en bergsvandring på 15 km! Efter träningen kvällen innan (benstyrka) så kändes det ganska rejält faktiskt…men härligt var det!


Jag och arrangören Marie uppe på toppen!

Belöning efter vandringen – lunch på stranden!


Och på kvällen var det mingel och middag på hotellet. Många härliga kvinnor på resan!

Imorgon åker jag hem igen till mina darlings och nu längtar jag rejält!

Kram Annika

Det är något visst med havet…

By | Mitt liv, Inspiration | No Comments


Att vakna upp till det här. Att dricka en kopp kaffe innan solen gått upp och innan morgonpromenaden. Det är magiskt. 

Det enda som fattas här är mina älsklingar som jag saknar så fort jag går ut igenom dörren! Men jag tror det här är bra för mig också.

Härlig morgonpromenad i morse innan Tabata på stranden!

De två briljanta arrangörerna Marie och Sara som jag känner sedan tidigare!

Gottar mig på balkongen innan kvällsträning och middag…

Kram Annika

För min EGEN skull.

By | Inre hälsa, Mitt liv, Inspiration | No Comments


För min EGEN skull. Bara för MIG.

För första gången åker jag iväg själv på en resa för att inspireras och fylla på energi. Missförstå mig inte – jag älskar mitt jobb och att jag får möjligheten att inspirera andra människor! Jag älskar det verkligen! Men den här gången är det jag som ska få mina energidepåer påfyllda. 

Jag kan leva med den här utsikten… 

I dagarna 4 ska jag suga åt mig så mycket jag kan av föreläsningar, workshops, träning och härliga möten i soliga Alicante! I regi av härliga Marie Andersson och Sara Björklund och deras koncept Expand Enjoy. 

Några av min tidigare Booztdeltagare är också på plats. Världen är liten.

Kram Annika

Svalkande fruktglass!

By | Recept, Dessert | No Comments

Foto: John Hagby
Matstylist: Alexandra Zazzi


Bananglass (1 portion)

”Världens enklaste och godaste glass gör du på bara banan!”

1 banan

Valfritt: 2 msk kokosmjölk

Skiva bananen i små bitar och frys in i ca 3 h. Mixa till glasskonsistens i matberedare. Servera direkt!

Kram Annika

Mitt Göteborgsvarv!

By | Träning, Mitt liv, Inspiration | No Comments


Heej!

Ok, här kommer då min redogörelse av Göteborgsvarvet 2017!

Vaknade till ett mycket soligt och varmt Göteborg och tänkte ”det här kommer bli mitt varmaste varv hittills”. Dagen innan hade så många varnat för vädret och att man skulle fylla på med extra vätska, salt etc. Jag funderade till och med på att ha såna där ”snabba” solglasögon på mig för att inte få solsting! Haha, all den oron var ju helt förgäves. Jag skulle nog påstå att temperaturen under varvet var helt perfekt och det fläktade även skönt på flera ställen. Och dessutom sjönk temperaturen under dagen så att det till och med blev lite kyligt på slutet.

Kom till omklädningsrummet i Frölunda Borg vid 13-tiden där vi som springer för Stadsmissionen brukar få byta om och ladda. Känns extra fint att få springa Göteborgsvarvet och samtidigt veta att man gör en god sak för utsatta barn/familjer i Göteborg. Alla som springer för välgörenhet betalar dubbel startavgift och där allt överskott går till just detta ändamål!

Obligatorisk groupie innan start!

Jag och grabbarna liksom. Jag var enda ambassadörs-kvinnan som sprang!

Ett härligt gäng Göteborgare! Bl.a. Ken Wennerholm, Johan Trouvé, Mikkey Dee m.m. Hade grymt sällskap av Ken Wennerholm under stora delar av loppet.


I alla fall, starten gick 14.35. Startgrupp var nr 12 och jag hamnade i början av startgruppen till skillnad mot tidigare år. I och för sig räknas starttiden från att man passerar startlinjen, men jag upplevde ändå mindre ”korvstoppning” än tidigare år och jag fick en fin och smidig start!

Planen var att med hjälp av min pulsklocka hålla ca 5:30 tempo loppet igenom. Det visste jag var ett tempo jag skulle klara av att hålla och då jag ändå skulle kunna komma i mål något snabbare än förra året då jag spräckte 2 timmars gränsen och sprang in på 1:59. 

(I stolt samarbete med Polar) Foto: Markus Holm

MEN det flöt på lite FÖR bra i början och de 4 första kilometrarna låg samtliga på under 5 min/km! Jag började bli lite orolig för att jag hade gått ut för hårt och istället skulle gå in i väggen efter en mil, men jag kände mig verkligen stark! 

Första 5 km sprang jag på 25:33. Försökte medvetet ”sakta” ner lite på tempot men sprang ändå på i liknande tempo och sprang milen på 52:19. Minns hur pigg jag kände mig i benen när jag passerade 10 km sträcket och ropade högt ”så himla gött!!”. Inga medhåll omkring mig…haha.

Drack en mun vatten på VARJE vätskestation, men ingen sportdryck. Det kommer jag aldrig göra om efter ”löparmagen” jag drabbades av efter mitt första Göteborgsvarv 2014…

Fasade lite inför Göta älvbron som jag vet brukar kännas ordentligt, men här blev jag snarare lite stressad av att det var trångt och jag inte kunde springa i det tempot jag ville. Hade hela tiden koll på i vilket tempo jag sprang på med hjälp av pulsklockan. 

Foto: Markus Holm

Efter 15 km gick det lite långsammare, men ändå enligt plan. Kände mig fortfarande stark i benen och tänkte på vilken otrolig skillnad det var på känslan i benen från tidigare år. Tack löpstyrka liksom!

(Data ur appen polar-flow efter loppet)

Måste ändå erkänna att jag blev lite besviken på avenyn. Där det brukar hejas som mest verkade det ändå som om folket hade tröttnat och stod mest och stirrade tomt på oss löpare. På avenyn där det går lätt uppför känner man att man behöver lite extra pepp! Men det fick jag istället på Vasagatan där min storebror stod som funktionär och jag fick en ”low-five” på vägen!

Något av det bästa för mig under hela loppet var att jag INTE kände att jag ville ge upp vid 18 km och Övre Husargatan som tidigare år! Visst, benen kändes stela, men inte som tidigare år då de varit som cementblock där! DÅ blev jag euforisk! 

Allra tyngst var det uppför bron mellan 19-20 km, då var det ”pannben” som gällde, men ändå kände jag mig redan då som en vinnare eftersom mitt lopp känts så himla bra fram till dess.

Kände sådan lättnad när jag sprang in på Slottskogsvallen och kunde öka farten lite de sista hundra metrarna. Såg min pappa stå nära mål och ropade högt ”PAPPA! PAPPA!” så att han fick syn på mig när jag glad och lycklig sprang över mållinjen på 1:54:21! 

Så otroligt nöjd och ändå förvånad över att min tid blev drygt 5 min bättre än förra året. Men den största vinsten var verkligen KÄNSLAN under loppet och hur stark jag kände mig! 

Jag hade säkert kunna ”trycka” på mer rent konditionsmässigt, men då hade jag nog haft ett helt annat varv. Då hade jag inte njutit lika mycket som jag gjorde nu. Det får i så fall bli ett annat år:-)

Framgångsfaktorer för mig:

  1. Min pulsklocka Polar M200 som vägledde mig innan varvet och under
  2. All löpstyrka jag ägnat mig åt (även om det inte varit så roligt)
  3. Att jag hade mycket mer kilometrar ”i benen” jämfört med tidigare år
  4. All rörlighetsträning jag gjort (yoga, flossband, foamroller, rullat på stenhård baseball, stretching)
  5. Min inställning – att NJUTA!

Foto: Markus Holm

Massor av kramar Annika