Allsidig träning!

By juni 25, 2015Träning


Fotograf: Karl Nordlund

Heej!

Sommaren nalkas (hoppas jag i alla fall) och kanske har din träningsmotivation börjat dala en aning? Hur ska du fortsätta att bibehålla dina goda träningsvanor även under semestertider?

Att träna har som du vet sedan tidigare många hälsofördelar och bidrar till ett friskare liv, men vad är egentligen viktigt när det gäller din träning?

Jag är en stor förespråkare av allsidig träning! Att kombinera olika träningsformer för bästa resultat. Att variera sin träning gör inte bara det hela roligare utan hjälper även din kropp att utvecklas. Kroppen vänjer sig oerhört fort vid en träningsform eller en viss belastning så om du vill ha ytterligare resultat så bör du variera din träning. Inte alltid köra samma sorts pass vecka ut och vecka in och heller inte alltid ha samma belastning. Kanske även träna mer pass en vecka och mindre en annan?

Oftast fäster vi oss vid en viss träningsform och tränar bara den för att vi tycker att den är rolig, och visst ska träning vara roligt! Men för en hållbar kropp så är både styrka, kondition och rörlighet viktigt. Att t.ex. lägga in styrka för att bli starkare, kondition för att få bättre flås och yoga för att bli smidigare är jättebra! Att även inom varje genre variera sina pass är också en god idé.

En optimal träningsvecka för mig består av 2 CrossFit pass, ett löppass och ett yogapass.  Då får jag in både styrka, puls och smidighet. CrossFit passen ser aldrig likadana ut och under mina löppass försöker jag att variera sträcka och intensitet. Yogan har dock blivit lidande det senaste måste jag erkänna. Jag brukade gå på något som kallas bikram yoga och som innebär yoga i 40 graders värme. Där snackar vi rörlighet! Mer fysiska former av yoga som ashtangayoga, dynamisk yoga och poweryoga är också bra för att bygga upp styrka och smidighet och kan med fördel kombineras med andra träningsformer.

”If you do what you’ve always done, you’ll get what you’ve always gotten”

 Kram Annika

 

Leave a Reply