GI-pizzabotten!

By juni 15, 2010Recept

Hej!

Till er som frågade så har jag köpt jeansklänningen på Zara! Kul att ni tyckte om den.
Tårtorna är gjorda hos Steinbrenner och Nyberg. Även om jag gärna bakar själv så hade det varit lite svårt att göra dessa själv:-).

Här kommer receptet på pizzabotten med lågt GI. Fyll sedan pizzan med valfria ingredienser.

Deg till en långpanna:
25 g jäst
1 1/2 dl fingervarmt vatten
1 msk olivolja
1 tsk salt
4 dl siktat dinkelmjöl

Gör så här:
Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör tills jästen löser sig. Tillsätt olja, salt och mjöl. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt i 20 min. Sätt på ugnen på 250 grader.
Arbeta ut degen på en smord bakplåt. Använd valfria ingredienser på pizzan och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min-15 min.

Lycka till!

Join the discussion 6 Comments

  • Jag skriver:

    Hej. Jag har startat en lite annorlunda stilblogg. Kika gärna in!

  • Hanna skriver:

    Låter jättegott, ska absolut testas!
    Måste bara fråga en sak… Jag bakade ett bananbröd igår, och undrar lite hur GIt ligger på det, (med tanke på att mogna bananer har högra GI)
    Så, 3 mogna bananer, 3 ägg, 4.5 dl dinkelmjöl, 2 tsk bakpulver och så lite kanel.
    Sedan har jag lite krossade linfrön i botten på formen som jag smörjer med chiliolja.
    Vad tror du? Kan man äta en slice sådan om dagen? 🙂 (stor som en rågbrödskiva ungefär)

    • Annika Sjöö skriver:

      Hanna!
      Banan höjer tyvärr alltid gi, men du sänker det något med linfrön.
      Dock är ju banan supergott! Om du vill göra brödet ”lite” mer gi riktigt så ska du höst använda tex äpple istället..
      Kram Annika

  • Mela skriver:

    Ja, det lät ju inte svårt!

    det ska jag faktiskt prova imån när jag är ensam hemma.

    Lite nyfiken: ..vad brukar du ha på din pizza när ni gör dom?

    ha det gött!!! och hälsa Michael och lille Kelvin =)

  • Annika Sjöö skriver:

    Hej Mela!
    Jag brukar ha tomatsås med basilika smak, riven mozzarella, skinka, slotorkade tomater och pesto!

    Hanna!
    Tyvärr har banan i alla dess former högt GI…förutom nästan gröna omogna!
    Linfrö sänker GI, men tyvärr får brödet högt gi med banan…

    Kram Annika

  • sarah skriver:

    Tack för receptet, googlade mig fram.
    Mvh Sarah

Leave a Reply