Ju mer du tränar…desto hungrigare blir du…

By juni 21, 2012Uncategorized

Foto: Anders Wejroth

Hej hej!

Att träna är bra av många anledningar, det vet vi alla. Att träna mycket är också bra, men ibland kan det vara svårt att hitta en balans. Din tränings balans.

Ibland kan en person träna flera dagar i veckan och äta hälsosamt, men ändå inte uppnå de resultat som den önskar. Tränar man mycket ska man äta mycket, men det beror också lite på vilka resultat man är ute efter.

Ju mer du tränar desto hungrigare blir du och desto mer äter du! Kanske skulle du få mer resultat om du tränade lite färre men kvalitativa pass och då även automatiskt äta lite mindre?

Jag är faktiskt ett levande exempel på detta! Innan jag fick barn kunde jag träna 6-7 dagar i veckan, men nu tränar jag runt 3-4 pass och har fått mycket bättre resultat än innan:-)

Jag tror att mitt idela max ligger på 4 träningsdagar i veckan, för om jag överskrider det så blir jag bara hungrigare än vanligt och äter mer.

Har du tänkt på detta någon gång? Jag vet att det känns konstigt att kanske träna mindre än man är van vid och man behöver inte ändra något om man är nöjd med de resultaten man får, men om du står still och blir frustrerad så kanske du helt enkelt inte hittat din idéala träningsbalans…?

Kram Annika

 

Join the discussion 12 Comments

  • Gäst skriver:

    Hej Annika!

    Bra inlägg:), Tycker själv att jag ofta hamnar i dålig balans och inte får det resultat som jag själv vill. Har du några tips på hur man kan lägga upp en plan och verkligen hålla den, tycker att det lätt blir att man tränar för mycket kvantitets träning istället för kvalitet?

    • Annika Sjöö skriver:

      Det är svårt, men man måste helt enkelt lära sig att ha vilodagar också för då får man ut mer av träningen! Svårt att inse, men så är det:-)
      Kvalite framför kvantitet absolut!!!
      Kram

  • Gäst skriver:

    Hej Annika!

    Bra inlägg:), Tycker själv att jag ofta hamnar i dålig balans och inte får det resultat som jag själv vill. Har du några tips på hur man kan lägga upp en plan och verkligen hålla den, tycker att det lätt blir att man tränar för mycket kvantitets träning istället för kvalitet?

    • Annika Sjöö skriver:

      Det är svårt, men man måste helt enkelt lära sig att ha vilodagar också för då får man ut mer av träningen! Svårt att inse, men så är det:-)
      Kvalite framför kvantitet absolut!!!
      Kram

  • Josse-persson skriver:

    Jag tror att jag lider av samma problem! Har varit ledig i ngr månader nu och haft tid att träna. Morgonpromme alt. Löpning minst en timma varje dag plus styrka och cardio 5 dgr i veckan kvällstid. Äter jätte hälsosamt fast unnar mig lite nötter och vin 1-2 ggr i veckan. Problemet är att jag aldrig varit så här stor!! Plus 5 kilo! Tilläggas ska att jag i slutet av mars slutade röka. Börjar veklingen bli trött på att inte komma i form. Tips?

    • Annika Sjöö skriver:

      Har du mätt dig med måttband? Lite mer rättvist resultat än vägen eftersom du samtidigt bygger muskler!
      Många går upp i vikt av att sluta röka. Man ersätter rökningen med mat, men jag antar att så inte är fallet?
      Kram

  • Josse-persson skriver:

    Jag tror att jag lider av samma problem! Har varit ledig i ngr månader nu och haft tid att träna. Morgonpromme alt. Löpning minst en timma varje dag plus styrka och cardio 5 dgr i veckan kvällstid. Äter jätte hälsosamt fast unnar mig lite nötter och vin 1-2 ggr i veckan. Problemet är att jag aldrig varit så här stor!! Plus 5 kilo! Tilläggas ska att jag i slutet av mars slutade röka. Börjar veklingen bli trött på att inte komma i form. Tips?

    • Annika Sjöö skriver:

      Har du mätt dig med måttband? Lite mer rättvist resultat än vägen eftersom du samtidigt bygger muskler!
      Många går upp i vikt av att sluta röka. Man ersätter rökningen med mat, men jag antar att så inte är fallet?
      Kram

  • Anna Mikaelsson skriver:

    jag kan bara hålla med…tränar 5-6 pass i veckan…styrka o löpning…för mig är det lusten till träning som gör att det blir så…det är ju roligt! Men skulle behöva styra upp mig känner jag…kanske ett inlägg med lite tips på hur man ska tänka…när lusten blir för stor…att träna och äta nyttigt är ju inte svårt…men BALANSEN är klurig!!!
    tusen tack för en fin och inspirerande blogg
    kram Anna

  • Anna Mikaelsson skriver:

    jag kan bara hålla med…tränar 5-6 pass i veckan…styrka o löpning…för mig är det lusten till träning som gör att det blir så…det är ju roligt! Men skulle behöva styra upp mig känner jag…kanske ett inlägg med lite tips på hur man ska tänka…när lusten blir för stor…att träna och äta nyttigt är ju inte svårt…men BALANSEN är klurig!!!
    tusen tack för en fin och inspirerande blogg
    kram Anna

  • Angelicamariagustafsson skriver:

    Även jag är ett levande exempel på det. Tills för drygt en månad sedan tränade jag fem till sex gånger i veckan och visst kände jag mig starkare men inte smalare. Numera tränar jag tre gånger i veckan och jag gick ner två kilo direkt. Jag har funderat på varför och det kanske är som du säger.. Men sedan funderade jag på om det inte kan vara så, för vissa, att kroppen blir stressad av för frekvent träning och håller fast i det fett den kan. Ungefär som när man aldrig äter och så fort man sedan äter så tar kroppen till sig allt.

    • Anna skriver:

      Kan ju också vara för att kroppen bygger muskler som väger mer än fett. För själv går jag upp i vikt när jag tränar och då tränar jag 3-4 pass i veckan. Äter ungefär likadant oavsett om jag tränar eller ej. Är det bara jag som ökar i vikt när jag tränar? Jag blir mer fast i kroppen men ändå. Många ser framgången i mindre kroppsvikt ju :/ Tar jag en paus från träningen så minskar vikten nästan alltid.

      • Annika Sjöö skriver:

        Det är ju vanligt att öka i vikt när man tränar eftersom man får mer muskelmassa då.
        Jag brukar inte väga mig utan mäta istället eftersom de måtten kan ha minskat även om inte vågen gjort det!
        Kram

  • Angelicamariagustafsson skriver:

    Även jag är ett levande exempel på det. Tills för drygt en månad sedan tränade jag fem till sex gånger i veckan och visst kände jag mig starkare men inte smalare. Numera tränar jag tre gånger i veckan och jag gick ner två kilo direkt. Jag har funderat på varför och det kanske är som du säger.. Men sedan funderade jag på om det inte kan vara så, för vissa, att kroppen blir stressad av för frekvent träning och håller fast i det fett den kan. Ungefär som när man aldrig äter och så fort man sedan äter så tar kroppen till sig allt.

    • Anna skriver:

      Kan ju också vara för att kroppen bygger muskler som väger mer än fett. För själv går jag upp i vikt när jag tränar och då tränar jag 3-4 pass i veckan. Äter ungefär likadant oavsett om jag tränar eller ej. Är det bara jag som ökar i vikt när jag tränar? Jag blir mer fast i kroppen men ändå. Många ser framgången i mindre kroppsvikt ju :/ Tar jag en paus från träningen så minskar vikten nästan alltid.

      • Annika Sjöö skriver:

        Det är ju vanligt att öka i vikt när man tränar eftersom man får mer muskelmassa då.
        Jag brukar inte väga mig utan mäta istället eftersom de måtten kan ha minskat även om inte vågen gjort det!
        Kram

  • annathereschampa.bloggspot.com skriver:

    Jag tränade mycket, har alltid gjort men fick inte dom resultat som jag så önskade. La om min mat till lchf och har rasat i vikt och fått en tonad kropp idag. Mår utmärk! Tränar 3-4 pass i veckan, blanad styrketräning, cardio och landsvägscykling.
    Mitt tips, funder på vad du faktiskt (!!) stoppar i dig oavsett din träning.

  • annathereschampa.bloggspot.com skriver:

    Jag tränade mycket, har alltid gjort men fick inte dom resultat som jag så önskade. La om min mat till lchf och har rasat i vikt och fått en tonad kropp idag. Mår utmärk! Tränar 3-4 pass i veckan, blanad styrketräning, cardio och landsvägscykling.
    Mitt tips, funder på vad du faktiskt (!!) stoppar i dig oavsett din träning.

  • […] för ett tag sen lästa jag det här inlägget på en blogg om att hitta rätt träningsbalans. Det är ju självklart olika för varje […]

  • […] för ett tag sen lästa jag det här inlägget på en blogg om att hitta rätt träningsbalans. Det är ju självklart olika för varje […]

Leave a Reply