Lågintensiv träning vs. högintensiv träning!

By oktober 27, 2010Allmänt

All träning som inte skadar oss är bra träning! Bättre att gå en promenad än att inte röra sig alls.

Men, de flesta av oss har en felaktig uppfattning om att lågintensiv träning bränner mer fett än högintensiv. På ett sätt stämmer det, på ett sätt inte. Jag ska försöka klargöra hur jag menar.

Tänk dig två stycken glas, ett litet och ett stort. Det lilla fyller vi med 3/4 vatten, det stora till hälften. Även om det lilla glaset innehåller 3/4 vatten så innehåller ändå det stora glaset mer vatten om man ställer dem bredvid varandra. Varför? Jo, för att de stora glaset är större!

På samma sätt skulle man kunna jämföra lågintensiv träning med högintensiv t.ex. en promenad kontra en löprunda på lika lång distans. På promenaden bränner vi mer fett än kolhydrater, men den totala energiförbrukningen på en löprunda är mkt högre än en promenad vilket innebär att vi ändå bränner mer fett på löprundan än på promenaden. Är ni med mig?

Dessutom har vi bara en viss mängd kolhydrater lagrade i kroppen. Fett däremot är en energikälla som vi kan lagra i oändliga mängder i kroppen.

Att promenera är bättre än att sitta still, men står du och väljer mellan promenaden och löprundan så vet du nu att du förbränner mer fett på löprundan!

Frågor på det?!

Kram Annika

Join the discussion 30 Comments

  • Annika skriver:

    Hej!
    jag har en fråga, om jag då står mellan att gå en timmes promenad eller springa 30 minuter, vilket är då bäst för förbränningen?

    • Annika Sjöö skriver:

      Det beror helt på hur snabbt du springer/går. Men oftast krävs det mer att löpa eftersom du måste gå extremsnabbt för att göra av med samma mängd energi!
      Kram Annika

  • Annika skriver:

    Hej!
    jag har en fråga, om jag då står mellan att gå en timmes promenad eller springa 30 minuter, vilket är då bäst för förbränningen?

    • Annika Sjöö skriver:

      Det beror helt på hur snabbt du springer/går. Men oftast krävs det mer att löpa eftersom du måste gå extremsnabbt för att göra av med samma mängd energi!
      Kram Annika

  • Emma skriver:

    Bra sammanfattat. Effektiv träning i detta samhälle med ständig tidsbrist – löp om du vill ha ut mer på kortare tid. =)

  • Emma skriver:

    Bra sammanfattat. Effektiv träning i detta samhälle med ständig tidsbrist – löp om du vill ha ut mer på kortare tid. =)

  • Caroline skriver:

    Tack Annika! Vilken bra förklaring! Jag är sen tidigare införstådd med denna ”problematik” då jag läst fysiologi, anatomi, kost mm. Men tycker fortfarande det kan vara svårt att förklara just det här. Det hänger sig kvar hos många att man bränner mer vid lågintensiv träning så då kan det vara svårt att övertyga dem om motsatsen =) /Caroline

  • Caroline skriver:

    Tack Annika! Vilken bra förklaring! Jag är sen tidigare införstådd med denna ”problematik” då jag läst fysiologi, anatomi, kost mm. Men tycker fortfarande det kan vara svårt att förklara just det här. Det hänger sig kvar hos många att man bränner mer vid lågintensiv träning så då kan det vara svårt att övertyga dem om motsatsen =) /Caroline

  • Rebecka skriver:

    Gillar din blogg skarpt!
    Jag hade tyckt att det vore roligt om du berättade lite om hur du och din fästman träffades osv.
    Sedan har jag också en annan fråga gällande min egna träning. Har nu börjat träna igen efter ett längre uppehåll efter en knäoperation. Jag tränar nu pass 2 till 3 gånger i veckan men då oftast power pump eller powerball, även poweryoga. Men känner att jag måste förbättre min kondition också. Räcker det med att gå ett par snabba promenader i veckan?

    • Annika Sjöö skriver:

      För att förbättra konditionen på bästa sätt så ska du helst få upp flåset så att syresättningen ökar. Detta får du med konditionsträning!
      Jag kan absolut berätta lite du vill veta…kommer inom kort:-)
      Kram Annika

  • Rebecka skriver:

    Gillar din blogg skarpt!
    Jag hade tyckt att det vore roligt om du berättade lite om hur du och din fästman träffades osv.
    Sedan har jag också en annan fråga gällande min egna träning. Har nu börjat träna igen efter ett längre uppehåll efter en knäoperation. Jag tränar nu pass 2 till 3 gånger i veckan men då oftast power pump eller powerball, även poweryoga. Men känner att jag måste förbättre min kondition också. Räcker det med att gå ett par snabba promenader i veckan?

    • Annika Sjöö skriver:

      För att förbättra konditionen på bästa sätt så ska du helst få upp flåset så att syresättningen ökar. Detta får du med konditionsträning!
      Jag kan absolut berätta lite du vill veta…kommer inom kort:-)
      Kram Annika

  • sofia skriver:

    Hej!
    vad är viktigast eller det bästa? att gå en rask promenad men inte så jättemånga steg eller i lugnare takt men mkt fler steg? man ska väl gå typ 10 000-20 000 steg eller nåt?

  • sofia skriver:

    Hej!
    vad är viktigast eller det bästa? att gå en rask promenad men inte så jättemånga steg eller i lugnare takt men mkt fler steg? man ska väl gå typ 10 000-20 000 steg eller nåt?

  • Marie Andersson skriver:

    Tack Annika! Jag har i massa år gått mina promenad ihärdigt,men ska nu prova att slänga på mig löpaskorna istället! Jag tränar dock 4-5 pass i vecka spinning,bodyjam,bodypump kettelbells. Jag tänker så här innan en löprunda måste jag äta frukost annars fixar jag inte det,men går jag en promenad så kan jag powerwalka utan att äta frukost först. Har ju hört mycket om att man förbränner mer innan man äter frukost,hur är det med et? är löpning fortfarande att rekommendera om det är fett jag vill förbränna! tack för en inspirerande blogg =0)

    • Annika Sjöö skriver:

      Marie!
      Ät något proteinrikt innan du ger dig o ut och löper. Du ska definitivt äta om du ska springa, du bränner fett ändå!
      När man tränar hårdare utan mat i magen så tar kroppen av muskelmassa istället och det vill vi ju inte:-)
      Kram Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Tack Annika! Jag har i massa år gått mina promenad ihärdigt,men ska nu prova att slänga på mig löpaskorna istället! Jag tränar dock 4-5 pass i vecka spinning,bodyjam,bodypump kettelbells. Jag tänker så här innan en löprunda måste jag äta frukost annars fixar jag inte det,men går jag en promenad så kan jag powerwalka utan att äta frukost först. Har ju hört mycket om att man förbränner mer innan man äter frukost,hur är det med et? är löpning fortfarande att rekommendera om det är fett jag vill förbränna! tack för en inspirerande blogg =0)

    • Annika Sjöö skriver:

      Marie!
      Ät något proteinrikt innan du ger dig o ut och löper. Du ska definitivt äta om du ska springa, du bränner fett ändå!
      När man tränar hårdare utan mat i magen så tar kroppen av muskelmassa istället och det vill vi ju inte:-)
      Kram Annika

  • Emma skriver:

    Eftersom det är jättesvårt att veta vilken kommentar du svarar på ibland, kan du inte skriva namnet på den vars kommenta/fråga du svarar på som du gjorde på ett av inläggen här nedan. Annars får man gissa vem som svaret hörde till. Och denna gång var det lite svårt eftersom frågorna var så snarlika. =)

  • Emma skriver:

    Eftersom det är jättesvårt att veta vilken kommentar du svarar på ibland, kan du inte skriva namnet på den vars kommenta/fråga du svarar på som du gjorde på ett av inläggen här nedan. Annars får man gissa vem som svaret hörde till. Och denna gång var det lite svårt eftersom frågorna var så snarlika. =)

  • Marie Andersson skriver:

    Tack för svaret Annika! Måste fråga en sak till,jag äter alltid fiberberikad havregrynsgröt på morgonen och ett ägg! Du skrev att man ska äta proteinrikt innan man ger sig ut på en löparunda! tänkte bara höra,ska jag ta ett ägg innan jag springer då och hur gör jag med gröten? Ska jag skippa den dom dagar jag ska springa?! Eller kan jag äta den när jag kommer hem,mitt syfte är att behålla den vikten jag har uppnått idag =0)

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Jag tycker att du ska äta ägget innan och gröten när du kommer tillbaks. Du ska absolut inte skippa gröten!
      Kram Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Tack för svaret Annika! Måste fråga en sak till,jag äter alltid fiberberikad havregrynsgröt på morgonen och ett ägg! Du skrev att man ska äta proteinrikt innan man ger sig ut på en löparunda! tänkte bara höra,ska jag ta ett ägg innan jag springer då och hur gör jag med gröten? Ska jag skippa den dom dagar jag ska springa?! Eller kan jag äta den när jag kommer hem,mitt syfte är att behålla den vikten jag har uppnått idag =0)

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Jag tycker att du ska äta ägget innan och gröten när du kommer tillbaks. Du ska absolut inte skippa gröten!
      Kram Annika

  • Thilda skriver:

    Hej!

    Jag är själv medveten om att jag behöver förbättra min kondition för att kunna utvecklas maximalt inom ridningen som jag tävlar på elitnivå i. Jag har dock problemet att jag vanligtvis får håll men också ont i knäna av att springa. Därför avstår jag från att springa/löpa, eftersom jag ibland kan ha ont i knäna i flera dagar. Jag har dock inga problem i ridningen. Jag har sprungit både på asfalt, grus, löpbana och i terräng, men får alltid ont. Jag har dock hört att det är mer skonsamt för knäna att springa på löpband, stämmer det?

    • Annika Sjöö skriver:

      Thilda!
      Det brukar vara helt individuellt vilket underlag man föredrar, men asfalt tror jag är det värsta för knäna.
      Jag tycker att du ska testa löpbandet. Om det också gör ont så kanske du har drabbats av löparknä?
      Kontakta idrottsläkare isf!
      Kram Annika

  • Thilda skriver:

    Hej!

    Jag är själv medveten om att jag behöver förbättra min kondition för att kunna utvecklas maximalt inom ridningen som jag tävlar på elitnivå i. Jag har dock problemet att jag vanligtvis får håll men också ont i knäna av att springa. Därför avstår jag från att springa/löpa, eftersom jag ibland kan ha ont i knäna i flera dagar. Jag har dock inga problem i ridningen. Jag har sprungit både på asfalt, grus, löpbana och i terräng, men får alltid ont. Jag har dock hört att det är mer skonsamt för knäna att springa på löpband, stämmer det?

    • Annika Sjöö skriver:

      Thilda!
      Det brukar vara helt individuellt vilket underlag man föredrar, men asfalt tror jag är det värsta för knäna.
      Jag tycker att du ska testa löpbandet. Om det också gör ont så kanske du har drabbats av löparknä?
      Kontakta idrottsläkare isf!
      Kram Annika

Leave a Reply