Mat efter träning

By oktober 28, 2010Allmänt

Vad du ska äta efter träning beror lite på vilket syfte du har med träningen.

Det absolut bästa att äta efter träning om man försöker gå ner i vikt eller vill hålla vikten är att äta något proteinrikt. Antingen en proteinshake (om det känns ok för dig) eller kanske lite kesella med bär, ett ägg eller varför inte lite keso?

Angående proteinshakes så går meningarna ganska brett isär. Vissa anser dem vara jättebra, andra inte. Jag har aldrig tyckt att det varit något fel med att dricka en proteinshake då och då om det inte går till överdrift. Det finns bättre och sämre proteinpulver. Kolla så att de inte innehåller massor av aspartam eller konstgjorda medel. (Holistic har bra sorter). Min fästman är helt emot sådana drycker och tycker att man ska äta riktig mat istället. Jag håller med honom till viss del. Men om man vill få i sig något snabbt efter träningen så tycker jag att det kan vara ett bra alternativ ibland.

Vill man däremot bygga muskler eller kanske t.o.m gå upp i vikt så ska man försöka att få i sig även kolhydrater efter träning. Kanske en fullkornsmacka med kalkon på, musli, gröt eller banan etc. Även här finns det olika shakes om man vill det. Det viktiga är att få i sig något snabbt direkt efter träningen, gärna inom en halvtimma, för att inte bryta ner muskelmassa.

När du sedan kommer hem kan du äta middag/kvällsmat. Detta kan också variera beroende på dina mål. Samma princip gäller här, mer protein för viktnedgång/hålla vikten samt mer kolhydrater för muskeluppbyggnad.

Hoppas att jag är tydlig!

Kram Annika

Join the discussion 15 Comments

  • Wera skriver:

    Tack för nlägget, kanon! Jag vill ju stanna i vikt och få mer muskler så jag tror jag satsa på proteiner, men när du skriver lite kesella/keso, hur mkt är det?
    Mvh

  • Wera skriver:

    Tack för nlägget, kanon! Jag vill ju stanna i vikt och få mer muskler så jag tror jag satsa på proteiner, men när du skriver lite kesella/keso, hur mkt är det?
    Mvh

  • Mia skriver:

    Tack för bra tips!

  • Mia skriver:

    Tack för bra tips!

  • LPJ skriver:

    Om man som jag äter en timme innan träning, då ett normal stort mål mat, enligt LCHF. Måste man då äta något proteinrikt efter träningen om man ska gå ner i vikt? Går man inte ner mer i vikt om man hoppar över den där kesellan? Jag har googlat som en galning efter svar på detta så jag vore verkligen tacksam om du kunde hjälpa mig här!

    • Annika Sjöö skriver:

      Jeanett!
      Du ska alltid äta något efter träning annars bryts muskelmassa ner. dessutom är immunförsvaret som sämst direkt efter träning tills du får i dig något!
      Kram Annika

  • LPJ skriver:

    Om man som jag äter en timme innan träning, då ett normal stort mål mat, enligt LCHF. Måste man då äta något proteinrikt efter träningen om man ska gå ner i vikt? Går man inte ner mer i vikt om man hoppar över den där kesellan? Jag har googlat som en galning efter svar på detta så jag vore verkligen tacksam om du kunde hjälpa mig här!

    • Annika Sjöö skriver:

      Jeanett!
      Du ska alltid äta något efter träning annars bryts muskelmassa ner. dessutom är immunförsvaret som sämst direkt efter träning tills du får i dig något!
      Kram Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Tack för bra tips! Finns det ngn frukt man kan äta direkt efter träning då banan (som mättar mkt men är mest kolhydrater i) inte funkar då jag är en av dom som vill behålla vikten! En fråga till =0) Är det stört omöjligt att bränna bort det aldra sista på magen,har en liten liten ”buktning” om du förstår vad jag menar ;),jag vill inte gå ner mer i övrigt o jag vet att det inte går att punktförbränna,men kanske det finns ngt,lever på hoppet ! Kram Marie

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Ang punktförbränning, läs mitt inlägg ”att tighta till sig” under träning i högerspalten!
      När det gäller frukt så kan du absolut äta t.ex äpple, päron, apelsin eller te nektarin etc efter träning. De innehåller långsammare kolhydrater än banan. Jag har även skrivit om hur olika frukter påverkar blodsockret under kategorin kost/hälsa. Läs där!
      Kam Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Tack för bra tips! Finns det ngn frukt man kan äta direkt efter träning då banan (som mättar mkt men är mest kolhydrater i) inte funkar då jag är en av dom som vill behålla vikten! En fråga till =0) Är det stört omöjligt att bränna bort det aldra sista på magen,har en liten liten ”buktning” om du förstår vad jag menar ;),jag vill inte gå ner mer i övrigt o jag vet att det inte går att punktförbränna,men kanske det finns ngt,lever på hoppet ! Kram Marie

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Ang punktförbränning, läs mitt inlägg ”att tighta till sig” under träning i högerspalten!
      När det gäller frukt så kan du absolut äta t.ex äpple, päron, apelsin eller te nektarin etc efter träning. De innehåller långsammare kolhydrater än banan. Jag har även skrivit om hur olika frukter påverkar blodsockret under kategorin kost/hälsa. Läs där!
      Kam Annika

  • Emelie skriver:

    Åh så bra tips du ger! Super!

  • Emelie skriver:

    Åh så bra tips du ger! Super!

  • isa skriver:

    Annika, du skriver så otroligt inspirerande och bra. Mycket information men enkelt! Jag önskar att du fanns som pt, hade anlitat dig direkt! fem hantlar av fem möjliga 🙂

  • isa skriver:

    Annika, du skriver så otroligt inspirerande och bra. Mycket information men enkelt! Jag önskar att du fanns som pt, hade anlitat dig direkt! fem hantlar av fem möjliga 🙂

  • Lena skriver:

    Många bra tips och råd. Har just börjat träna igen efter några års lunkande med promenader och skidåkning (i barnens takt). Har aldrig varit någon som tränat hårt men vill vara i form i alla fall.. har nu börjat gymma och tycker för första gången att det är roligt (provat förut men aldrig gillat det riktigt), går också på gruppträningar men har undrat över vilken kost som passar när och fler såna saker som du skriver om. Kul att jag hittade din blogg. Kommer att läsa den igen.

  • Lena skriver:

    Många bra tips och råd. Har just börjat träna igen efter några års lunkande med promenader och skidåkning (i barnens takt). Har aldrig varit någon som tränat hårt men vill vara i form i alla fall.. har nu börjat gymma och tycker för första gången att det är roligt (provat förut men aldrig gillat det riktigt), går också på gruppträningar men har undrat över vilken kost som passar när och fler såna saker som du skriver om. Kul att jag hittade din blogg. Kommer att läsa den igen.

  • Lindagbg skriver:

    Håller med dom andra, du ger jättebra tips men jag har en fråga:
    Jag har börjat träna nu och tränar ca 2 ggr i veckan(core/cykel), jag vill gå ner i vikt men jag känner inte riktigt att jag blir mätt på lite keso och bär, jag måste ha några smörgåsar också.. Så finns det kvällsmål med lågt kolhydratinnehåll som mättar???. Oavsett om jag tränar eller inte så är jag vrålhungrig på kvällarna.. tacksam för svar!! 🙂

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej!
      Om du verkligen måste ha smörgåsarna så rekommenderar jag att du bakar mitt kolhydratsfria bröd som finns under kategorin recept i högerspalten!
      Kram Annika

  • Lindagbg skriver:

    Håller med dom andra, du ger jättebra tips men jag har en fråga:
    Jag har börjat träna nu och tränar ca 2 ggr i veckan(core/cykel), jag vill gå ner i vikt men jag känner inte riktigt att jag blir mätt på lite keso och bär, jag måste ha några smörgåsar också.. Så finns det kvällsmål med lågt kolhydratinnehåll som mättar???. Oavsett om jag tränar eller inte så är jag vrålhungrig på kvällarna.. tacksam för svar!! 🙂

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej!
      Om du verkligen måste ha smörgåsarna så rekommenderar jag att du bakar mitt kolhydratsfria bröd som finns under kategorin recept i högerspalten!
      Kram Annika

  • Maria skriver:

    Hej Annika

    Jag har precis läst dagens blogginlägg från dig, och det är lite lustigt för i morse då jag stod och väntade på bussen så var det precis den här frågan som dök upp i mitt huvud.

    På måndag ska jag nämligen börja träna på gym, kondition blandat med styrka och även simning då och då, min träning har flera syften, jag vill och behöver gå ner i vikt, ungefär 8-10 kilo, men framförallt behöver jag komma igång igen efter en alldeles för lång period av ”slapphet”.

    Men just det här med maten i samband med träning tycker jag är svårt. Mina dagar kommer att bli väldigt långa innan jag kommer hem och kan äta middag när jag tränat, så min fundering är hur jag ska få i mig mat på lämpliga tider. Jag kommer inte vara hemma före åtta dom kvällar när jag tränar och då är det försent att äta mat tycker jag. Det vore ju smidigt att äta smörgås men jag förstod att kolydrater inte är bra när man som jag inledningsvis vill gå ner i vikt när jag tränar. Jag tar mycket gärna emot tips på vad man kan äta så sent på kvällen utan att det blir ”onyttigt” för kroppen. Du skriver att man bör få i sig något inom en halvtimme efter träning, men det känns svårt att packa med sig något som inte behöver stå i kylskåp. Hur är det med frukt efter träning, är det okay?

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Maria!
      Samma princip gäller på kvällen! Protein för att hålla/gå ner, kolhydrater för att muskler/viktuppgång.
      Läs mitt inlägg om mat sent på kvällen under kategorin kost/hälsa.
      Frukt är ok efter träning, gärna ngt annat än banan som innehåller massor av snabba kolhydrater. Under kost hittar du också hur olika frukter påverkar dit blodsocker.
      Kram Annika

  • Maria skriver:

    Hej Annika

    Jag har precis läst dagens blogginlägg från dig, och det är lite lustigt för i morse då jag stod och väntade på bussen så var det precis den här frågan som dök upp i mitt huvud.

    På måndag ska jag nämligen börja träna på gym, kondition blandat med styrka och även simning då och då, min träning har flera syften, jag vill och behöver gå ner i vikt, ungefär 8-10 kilo, men framförallt behöver jag komma igång igen efter en alldeles för lång period av ”slapphet”.

    Men just det här med maten i samband med träning tycker jag är svårt. Mina dagar kommer att bli väldigt långa innan jag kommer hem och kan äta middag när jag tränat, så min fundering är hur jag ska få i mig mat på lämpliga tider. Jag kommer inte vara hemma före åtta dom kvällar när jag tränar och då är det försent att äta mat tycker jag. Det vore ju smidigt att äta smörgås men jag förstod att kolydrater inte är bra när man som jag inledningsvis vill gå ner i vikt när jag tränar. Jag tar mycket gärna emot tips på vad man kan äta så sent på kvällen utan att det blir ”onyttigt” för kroppen. Du skriver att man bör få i sig något inom en halvtimme efter träning, men det känns svårt att packa med sig något som inte behöver stå i kylskåp. Hur är det med frukt efter träning, är det okay?

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Maria!
      Samma princip gäller på kvällen! Protein för att hålla/gå ner, kolhydrater för att muskler/viktuppgång.
      Läs mitt inlägg om mat sent på kvällen under kategorin kost/hälsa.
      Frukt är ok efter träning, gärna ngt annat än banan som innehåller massor av snabba kolhydrater. Under kost hittar du också hur olika frukter påverkar dit blodsocker.
      Kram Annika

Leave a Reply