Mat sent på kvällen

By september 24, 2010Uncategorized

Hej!

Det där med att äta sent på kvällen är en fråga som många ställer sig. T.ex. ”Hur ska jag göra om jag har tränat till 21 och inte är hemma förrän 21:30?”

Jag anser att man ALLTID ska äta efter träning, även om det blir sent! Dels är ditt immunförsvar extra känsligt direkt efter träning fram tills du fyller på med något och dels bryts muskulatur ner i kroppen om du inte ger den näring i form av mat.

Däremot kan man diskutera VAD man ska äta om man är tvungen att äta sent. Det beror helt på dina mål med träningen!

Om du har som mål att gå ner i vikt eller kanske hålla vikten så rekommenderar jag något lite mindre men proteinrikt mål t.ex. kesella med frysta bär, omelett, keso med kalkon etc.

Om du däremot vill bygga muskler och kanske t.o.m gå upp i vikt så ska du äta mer kolhydrater på kvällen t.ex. pasta och fullkornsbröd, men glöm inte proteinkällor till maten här också.

Jag brukar inte äta massor av kolhydrater på kvällen, men på måndagar när jag har kört ett hårt body combat pass och är hemma vid 21 så äter jag faktiskt det ändå! Annars blir jag vrålhungrig när jag ska gå och lägga mig. Då brukar jag äta en näve dinkelpasta och en burk tonfisk med 2 msk pesto till. Det funkar alldeles utmärkt för mig, men andra kvällar om jag inte tränar sent så blir det ett mindre och mer proteinrikt mål.

Har ni frågor om detta? Tveka inte att fråga mig!

Kam Annika


Join the discussion 12 Comments

  • Matilda skriver:

    Vill börja med att tacka för att du tar upp så intressanta saker Annika! Kanonbra blogg!
    Sen tänkte jag höra om det kan räcka med en proteindrink efter sen träning (om man vill gå ner i vikt)? Vet att många har delade meningar om proteinpulver, men om man tar det då och då, just de dagarna man har tränat sent, tror du att det är en bra ”kvällsmat” då?
    Kramar

    • Annika Sjöö skriver:

      Matilda!
      Jag tycker att det kan räcka med en proteindrink, men om du vill ha den lite mer matig så kan du blanda i frysta bär samt ett ägg.
      Jag tillhör dem som tycker det är ok med proteinpulver i måttliga mängder. Inte varje dag, men ibland. Det finns dessutom bättre och sämre pulver. Holistic har inga konstgjorda eller tillsatta konstiga ämnen tex.
      Kram Annika

  • Gunilla skriver:

    Om du inte är så förtjust i proteindrinkar, vad tycker du om bars? Det är ju så smidigt efter träning eller som mellanmål…? Eller? Varför är det inte bra med proteindrinkar?
    /Gunilla

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Gunilla!
      Jag är inte emot varken proteindrinkar eller bars om de äts i måttliga mängder.
      Det innehåller mkt konstgjorda ämnen.
      Kram Annika

  • Anja larsson skriver:

    Hej!
    jag vill gå ner i vikt och har tänkt på det här med morgonpromenader, men jag är så förskräckligt hungrig när jag vaknar så jag vill helst äta först. Men jag tänkte på de här proteindryckerna, om jag dricker en sådan förbränner jag väl ändå fett? eftersom det är protein o inte kolhydrater… vad tycker du?

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Anja!
      Du kanske kan äta ett kokt eller stekt ägg innan du går ut? Det viktiga är att du äter något proteinrikt utan kolhydrater.
      Proteinshake funkar också!
      Kram Annika

  • Hej Annika! Vilken fantastisk blogg du har. Läser den varje dag och får inspiration till bland annat bra träning och kost. Angående detta inlägg med att äta på kvällen. Jag är en sån person som alltid blir sugen på nått på kvällen oavsett om jag ätit värsta brakmiddagen eller ej men hittar inte riktigt någonting som känns att man kan äta av med gott samvete. Mitt mål är att gå ner 5 kilo i vikt och bli fastare i kroppen, och då kanske man inte kan äta vad som helst? Tycker att kosten över huvudtaget är lite komplicerat. Vad ska man äta? Vad ska man inte äta? Hur mycket? osv. Du kanske har nått bra tips?
    /Jennifer

    • Annika Sjöö skriver:

      Jennifer!
      Jag kan också bli sugen på kvällen även om jag ätit en middag innan. Då brukar jag äta en burk lättkesella med en skvätt fun light i och ibland även frysta bär!
      Ang fun light, så är det en såpass liten mängd att det är ok!
      Eller ta en proteinshake. Vill du gå ner i vikt så ska du försöka att undvika mkt kolhydrater på kvällen.
      Kram Annika

  • Sen träning skriver:

    Hej Annika! Jag jobbar mellan kl. 7-16 och sen tränar jag på kvällen några dagar i veckan. En av dagarna är mitt träningspass kl. 19.30.20.30. Trots att det är så sent så mår jag inte bra om jag äter en större måltid efter jobbet innan träningen. Det känns tyngre på träningen och jag får lättare håll och mår illa. Jag brukar lösa det delvis med att äta lagad mat på lunchen på jobbet ca kl. 12. Men jag är ju ändå ordentligt hungrig i god tid innan träningen. Så vad kan jag äta som inte stör träningen (jag är uppenbarligen rätt känslig) men som ändå ger energi så jag orkar träna? Hur ska jag lägga upp maten under dagen? Jag tränar på Friskis och Svettis (medelpass så det är både pulshöjande och stryka) och mitt mål är att bli starkare och mer uthållig. Vikten är jag nöjd med. Tacksam för svar!

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej!
      Vad förvånad jag blev när jag fick kommentar på detta inlägg jag skrev för 4 år sedan:-)
      Idag äter jag paleokost /gluten och mejerifritt) och mår kanon av det! Jag brukar äta något kokt ägg, en frukt och kanske lite nötter innan träning. Om jag kommer hem sent så tycker jag att en omelett funkar jättebra! Mättande, men inte för mättande.
      Eller en fräsch smoothie på mandelmjölk, frysta bär och en klick mandelsmör.
      Kram Annika

  • Måltid skriver:

    Hej!

    Jag har en vikt nu på 72-73kg, och vill bygga upp muskler utan att gå upp för mycket i vikt. Mina tränings dagar är Mån-torsdag och brukar träna efter jobbet kl 21. Är hemma runt 23:00+. Då är frågan vad som är smartast att äta vid den tiden när jag ska lägga mig precis efter måltiden utan bygga upp för mycket fett vikt men samtidigt bygga upp musklerna?

    Tack på förhand!

    • Annika Sjöö skriver:

      Oj, detta inlägg skrevs 2010:-)
      Men om du inte vill lägga på dig i vikt så rekommenderar jag en proteinrik måltid på kvällen efter träningen. Du kan t.e.x äta ägg, omelett, skinka, kalkon etc.
      Kram Annika

Leave a Reply