Mina bästa löpartips!

By februari 2, 2018Träning, Inspiration

”Kan du ge mig dina bästa löpartips?”

En fråga jag ofta får. Och även om jag har utbildat mig till löpcoach så är jag långt ifrån ngn expert inom ämnet. Glädjelöpare brukar jag kalla mig! Det gillar jag!

Men om jag verkligen skulle svara på frågan helt utifrån vad som har varit bäst för MIG och MIN löpning så är det följande:

* spring inte för långt för ofta

* variera dina sträckor

* lägg in (minst) 1 pass med löpstyrka i veckan för att kroppen ska hålla och undvika skador

* lägg tid på rörlighetsträning i olika former (yoga, mobilitet, foamroller, rumbleroller, flossband @lifeforxlns etc). Många skador eller smärtor du drar på dig har med rörlighetsbegränsningar att göra

* träna olika former av löpintervaller för att förbättra konditionen och dina tider på olika sträckor (om det är ngt du är ute efter)

* testa ut ett par löparskor anpassade efter dig på ett löplabb ( jag springer i skor från @on_running )

* om du är intresserad av att följa din utveckling så rekommenderar jag att använda dig av en pulsklocka (jag har använt Polar M200 och M430)

* men framförallt – lyssna på kroppen och NJUT!

Kramar Annika

Foto: Markus Holm

Leave a Reply