Foto: Markus Holm

 

3.Starta lugnt och öka successivt

I mitt yrke träffar jag ofta människor som är supertaggade inför att göra en förändring gällande deras hälsa, men jag stöter ofta på ”problemet” att många väljer att gå ut för hårt just på grund av att de är så supertaggade!

Om och när vi ska genomföra en förändring i vårt liv vare sig det gäller träning, mat eller något annat så har många av oss en tendens till att just gå ut för hårt i början. Exempel: ”jag ska ALDRIG mer äta godis” eller ”jag ska träna minst 5 dagar i veckan”. Men vad är det som händer när vi gör dessa drastiska förändringarna? Jo, vi orkar inte hålla det hårda tempot mer än kanske några veckor och vi ger upp på grund av t.ex. skador, sjukdom, trytande motivation eller andra ursäkter.

Mitt råd är därför att istället starta lugnt och öka successivt. Då kommer din kropp att hinna vänja sig vid förändringen på ett bättre sätt och du kommer kunna göra din nya livsstil till en vana du inte kan leva utan!

Join the discussion One Comment

  • Karin Johansson skriver:

    Å så förståndigt. Skynda långsamt brukar jag säga. Men ack så svårt att följa. Jag är otålig och vill ha snabba resultat. Orimligt och dumt. Dags att tänka om och framför allt göra om!!!

Leave a Reply