Några tips för en lyckad viktminskning!

By oktober 19, 2010Allmänt

Hej hej mina vänner!

Jag har fått önskemål om att ge några tips inför en lyckad viktminskning. Hoppas att de hjälper på vägen!

1. Hitta ett viktminskningssätt som passar dig – Om du är en person som älskar bröd, pasta och potatis så kanske du inte ska ge dig på en diet där man utesluter kolhydrater för då blir det svårt i längden tror jag. Föredrar du däremot protein och fett så kanske LCHF, atkins eller GI:s rivstart är något för dig?
Vill du behålla kolhydrater, men kan tänka dig att byta till fullkornsprodukter så ska du testa GI:s andra och tredje fas.
Vill du inte tänka på detta så kanske viktväktarna eller någon annan lågkaloridiet passar bättre. Då får du istället dra ner på fettet i maten.
Just nu pratas det mycket om Iso-dieten som har fördelningen 33/33/33 mellan fett/protein/ kolydrater. Den är väl ganska snarlik GI eftersom kolhydraterna ska vara långsamma samt fettet så mkt omättat som möjligt.
Så tänk verkligen igenom, vad passar dig och vad håller i längden?

2. Hitta träningsformer som passar dig – Motion bidrar till ökad viktminskning och viktminskning går snabbare med hjälp av motion. Men det är viktigt att hitta en träningsform som verkligen passar dig annars är det svårt att motivera sig till att gå och träna. Pröva olika träningsformer och se vilka du fastnar för. Det ska vara roligt att träna, inte en pina!

3. Motivation – När man ska sätta igång med ett projekt så är motivationen A och O. Innan du sätter igång rekommenderar jag att läsa någon ”pepp-bok”, någon bok som verkligen handlar om att motivera sig själv. Det finns massor i bokhandeln just nu.
Sätt även upp mål som du vill nå innan du startar. På så sätt motiverar du dig själv ännu mer.

4. Disciplin – Tyvärr kan det inte alltid vara lekande lätt. Ibland går viktminskningen snabbare, ibland står den still och ibland kanske det känns extra tungt. Då krävs det faktiskt även disciplin!
Disciplinen gör att du även kommer att lyckas i motvind. Tänk på de fantastiska resultaten du kommer att få!

Om du nu har allt detta på plats, varför vänta?

Lycka till! Berätta gärna hur det går!

Kramar Annika

Join the discussion 6 Comments

  • Mia skriver:

    Hej!
    Jag har ätit på mig 15 kg övervikt genom att jag gillar
    att fika. Äter bra, gillar att laga mat och äter mkt grönsaker men fika och glass blev det en hel del under semestern.
    Efter sommaren fick jag nog och började på
    Viktväktarna, har nu efter 3 veckor gått ner 2,5 kg.
    Har testat LCHF och det funkar också men jag tycker
    att det är jobbigt med allt fett och att inte få äta frukt.
    Har också satsat på PT som är suveränt om man inte har tränat på ett tag och som jag kände mig rätt handfallen när jag kom till gymmet i början.
    Det känns otroligt bra att satsa, investera i sig själv,
    man mår så otroligt mycket bättre när man tränar / går ner i vikt.

  • Mia skriver:

    Hej!
    Jag har ätit på mig 15 kg övervikt genom att jag gillar
    att fika. Äter bra, gillar att laga mat och äter mkt grönsaker men fika och glass blev det en hel del under semestern.
    Efter sommaren fick jag nog och började på
    Viktväktarna, har nu efter 3 veckor gått ner 2,5 kg.
    Har testat LCHF och det funkar också men jag tycker
    att det är jobbigt med allt fett och att inte få äta frukt.
    Har också satsat på PT som är suveränt om man inte har tränat på ett tag och som jag kände mig rätt handfallen när jag kom till gymmet i början.
    Det känns otroligt bra att satsa, investera i sig själv,
    man mår så otroligt mycket bättre när man tränar / går ner i vikt.

  • Carina skriver:

    Tack för en bra blogg! Jag ville bara komma med ett tips till dig, att göra en riktigt bra aerobic eller en annan träningsdvd. Har flera stycken men ingen som är riktigt bra!!! Typ en sån så det känns som man är på ett riktigt pass och kör. Vore det inte något?

  • Carina skriver:

    Tack för en bra blogg! Jag ville bara komma med ett tips till dig, att göra en riktigt bra aerobic eller en annan träningsdvd. Har flera stycken men ingen som är riktigt bra!!! Typ en sån så det känns som man är på ett riktigt pass och kör. Vore det inte något?

  • Annika skriver:

    Tack för en bra blogg! 🙂
    Jag har nyss börjat äta enligt LCHF-metoden och hittills har det fungerat bra för mig. Jag kan äta allt det goda utan dåligt samvete och vara mätt & nöjd. En livstil som passar mig utmärkt! Jag kämpar fortfarande med suget efter något sött (som t.ex läsk) och kan då ”fuska” lite genom att ta en frukt eller ett glas saft. Jag har då aldrig varit så här engagerad i en diet och jag tror att det är det som gör att jag kommer att fortsätta med LCHF i framtiden också. 🙂 Jag har ändå 15 kilo till som ska tränas/ätas bort.
    Mvh
    Annika

  • Annika skriver:

    Tack för en bra blogg! 🙂
    Jag har nyss börjat äta enligt LCHF-metoden och hittills har det fungerat bra för mig. Jag kan äta allt det goda utan dåligt samvete och vara mätt & nöjd. En livstil som passar mig utmärkt! Jag kämpar fortfarande med suget efter något sött (som t.ex läsk) och kan då ”fuska” lite genom att ta en frukt eller ett glas saft. Jag har då aldrig varit så här engagerad i en diet och jag tror att det är det som gör att jag kommer att fortsätta med LCHF i framtiden också. 🙂 Jag har ändå 15 kilo till som ska tränas/ätas bort.
    Mvh
    Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Hej Annika!

    Tack för en superblogg,så mkt fina tips och recept =0) Nu undrar jag en grej,har dragit ner på maten en del. Har alltid tränat ca 3-4 pass i vecka + att jag går ca 5 dagar en timmes promenad. Men det är inte förrens nu som jag tappat vikt när jag dragit ner på maten och dragit ner på kolhydraterna. Självklart är jag lite småhungrig eftersom kroppen ska minska magsäcken,men min undran är hur länge tar det innan kroppen vant sig vid de nya matrutinerna? Jag känner mig lite vilse i hur mkt man ska äta så det inte blir på andra hållet att det blir för lite… Är ju ganska sporrad nu när jag gått ner 5 kg för första gången i mitt liv,har alltid legat stabilt innan eftersom jag tränat ungefär lika mcket hela tiden.Blir lite orolig att det går till överdrift för jag är åxå en sån där ”duktig flicka” du vet 😉 Hoppas på svar! Kram Marie

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Grattis till viktnedgången!
      Det är ofta en sådan förändring som måste ske för att det ska hända ngt trots att man tränar.
      Det är viktigt att inte äta för lite heller, men jag vet ju inte exakt hur mkt du äter. Det kan ta ca 1 vecka innan kroppen vänjer sig vid mindre mat, men du ska inte gå runt och vara hungrig jämt. Om man inte vill dra ner mer på maten så kan man öka träningsdosen. Ene eget val.
      Kul att du gillar bloggen!
      Kram Annika

  • Marie Andersson skriver:

    Hej Annika!

    Tack för en superblogg,så mkt fina tips och recept =0) Nu undrar jag en grej,har dragit ner på maten en del. Har alltid tränat ca 3-4 pass i vecka + att jag går ca 5 dagar en timmes promenad. Men det är inte förrens nu som jag tappat vikt när jag dragit ner på maten och dragit ner på kolhydraterna. Självklart är jag lite småhungrig eftersom kroppen ska minska magsäcken,men min undran är hur länge tar det innan kroppen vant sig vid de nya matrutinerna? Jag känner mig lite vilse i hur mkt man ska äta så det inte blir på andra hållet att det blir för lite… Är ju ganska sporrad nu när jag gått ner 5 kg för första gången i mitt liv,har alltid legat stabilt innan eftersom jag tränat ungefär lika mcket hela tiden.Blir lite orolig att det går till överdrift för jag är åxå en sån där ”duktig flicka” du vet 😉 Hoppas på svar! Kram Marie

    • Annika Sjöö skriver:

      Hej Marie!
      Grattis till viktnedgången!
      Det är ofta en sådan förändring som måste ske för att det ska hända ngt trots att man tränar.
      Det är viktigt att inte äta för lite heller, men jag vet ju inte exakt hur mkt du äter. Det kan ta ca 1 vecka innan kroppen vänjer sig vid mindre mat, men du ska inte gå runt och vara hungrig jämt. Om man inte vill dra ner mer på maten så kan man öka träningsdosen. Ene eget val.
      Kul att du gillar bloggen!
      Kram Annika

Leave a Reply