Premiär ikväll!

Hej!

Ikväll är det premiär för andra säsongen av ”Du är vad du äter” och jag träffar det här fantastiska och ljuvliga prästparet! Jag älskar dem!😍

Även om det var ett bra tag sedan säsongen spelades in så glömmer jag aldrig alla underbara människor jag fått lära känna i och med programmet! Dessa två, Hasse och Viveca, bor och jobbar numera för Svenska kyrkan i Los Angeles och vi har regelbunden kontakt!

Kram Annika

Join the discussion 8 Comments

  • Emelie skriver:

    Hej! Provar igen då kommentaren inte kommit fram tidigare.
    Längtar å väntar så efter sanningspodden till mina löprundor igen, är den på gång tillbaka?

  • Magdalena skriver:

    Härligt avsnitt! Det var så inspirerande mat du ställt upp på ditt altare! Går det att få tag i recepten eller en lista på vad det var för något?

    Det är så roligt att se dig i denna roll, proffsigt! Och vilka härliga människor vi fick ”träffa” genom rutan. Alltid roligare att se personer som VILL, är positiva och strålar, till skillnad till många andra produktioner där deltagarna är gnällpåsar och programledarna mest förolämpar/trycker ner istället för att inspirera och stötta framåt (såklart medveten om att man lyfter fram vissa egenskaper och händelser i alla program).

    Det är verkligen denna typ av program jag vill se, härligt och motiverande, tack! <3

  • Kurt Arremark skriver:

    Hej, nästan alla vet ju att man bör undvika mättat fett, och istället öka intaget av omättade fetter. I ditt program i, Du är vad du äter, med Hasse och Viveca, rekommenderar du en smoothie med blåbär och kokosmjölk. När jag kollat upp kokosmjölks näringsvärde anges: mättat fett 21 g/100g, omättat fett (fleromättat o enkelomättat) 1,3 -2,2 g/100g. Kokosmjölk innehåller alltså 10 gånger mer mättat fett än omättat, 10 gånger mer onyttigt fett än nyttigt. Varför tycker du då att kokosmjölk är bra att konsummera? Kurt.

    • Annika Sjöö skriver:

      När vi tänker på kokosolja så kanske en del av er slås av tanken ”Är inte kokosoljan ett mättat fett? Mättat fett bör vi ju inte äta för mycket av!” Det stämmer att kokosoljan till största delen består av mättat fett, men det vi bör bli uppmärksamma på är att det är skillnad på mättat och mättat fett.

      De mättade fetterna delas in i tre olika grupper beroende på hur långa fettsyrorna är. Det finns LCT (Long Chain Triglycerides), MTC (Medium Chain Triglycerides) och SCT (Short Chain Triglycerides). Som ni hör av namnen handlar det alltså om långa, medellånga och korta fettsyror. Av dessa så är det framförallt de långa fettsyrorna som man ska vara lite försiktig med och det är dem som lättast lagras som fett i kroppen. De medellånga och korta fettsyrorna förbränns däremot lätt i kroppen och är till och med bra för din fettförbränning! Kokosoljan består till största delen av dessa fettsyror (SCT och MCT).

      Kokosoljan har dessutom många goda hälsoeffekter. En av orsakerna är att den innehåller laurinsyra som stimulerar till bättre immunförsvar. Kokosoljan sägs också stabilisera blodsockernivån, underlätta upptaget av näringsämnen, ge snabb energi och stärka vår tarmhälsa.
      Källa: Näringsfysiolog Fredrik Paúlun

  • Mia Karlsson skriver:

    Hej hur ansöker man till du är vad du äter? Jag väger 140 kg och har provat allt! Men halkar alltid tillbaka till dåliga vanor. Jag är vegetarian och försöker äta nyttigt men lever mest på pasta. Hoppar ofta över frukosten och vräker i mig på kvällarna. Behöver verkligen hjälp. Är med i viktväktarna för tillfället men går ändå inte ner i vikt. Har du några tips? Mvh Mia

Leave a Reply