VARFÖR KOKOSOLJA?

By mars 23, 2017Hälsa, Kost
I samarbete med Cocosa, Midsona.

 

Hej!

Jag älskar verkligen kokosolja och är en riktig storförbrukare! Jag använder den till nästan allt – matlagning, bakning, som stekfett och till och med som kroppskräm. Kokosoljan är enligt min åsikt ett av de absolut bästa fetterna.

När vi tänker på kokosolja så kanske en del av er slås av tanken ”Är inte kokosoljan ett mättat fett? Mättat fett bör vi ju inte äta för mycket av!” Det stämmer att kokosoljan till största delen består av mättat fett, men det vi bör bli uppmärksamma på är att det är skillnad på mättat och mättat fett.

De mättade fetterna delas in i tre olika grupper beroende på hur långa fettsyrorna är. Det finns LCT (Long Chain Triglycerides), MTC (Medium Chain Triglycerides) och SCT (Short Chain Triglycerides). Som ni hör av namnen handlar det alltså om långa, medellånga och korta fettsyror. Av dessa så är det  lättast de långa som lagras som fett i kroppen. De medellånga och korta fettsyrorna förbränns däremot lättare och snabbare i kroppen och är till och med bra för din fettförbränning!

Som du säkert listat ut består just kokosoljan till största delen av dessa fettsyror (SCT och MCT). Du bör alltså inte vara rädd för fettet i kokosoljan. Men som med allt annat – ät med måtta!

Kokosoljan har dessutom många goda hälsoeffekter. En av orsakerna är att den innehåller laurinsyra som kan stimulera till bättre immunförsvar. Kokosoljan sägs också stabilisera blodsockernivån, underlätta upptaget av näringsämnen, ge snabb energi och stärka vår tarmhälsa.

Jag har under flera år använt mig av kokosoljan från Cocosa som finns med både kokossmak, neutral smak samt chili/vitlök. Du hittar dem här!

Foto: John Hagby
Matstylist: Alexandra Zazzi

Kram Annika

Join the discussion One Comment

  • Sara W skriver:

    Hej Annika!

    Jag har en fråga angående ditt inlägg ”varför kokosolja?”. Vad bygger du dina påståenden på rörande att kokosoljan är fettförbrännande och kan förbättra immunförsvaret. Rör det sig om vetenskapliga artiklar och i så fall vilka? Som en bildad person som du förmodar jag att du har vetenskaplig grund i det du skriver

    Mvh Sara, dietiststudent

Leave a Reply