Vad fel jag hade om träning!

By juni 10, 2014Träning, Mitt liv

Foto: Mikael Gustavsen

Hej kära läsare!

Träning har alltid varit en stor del av mitt liv. Ända sedan jag var ett litet barn har jag varit en aktiv person och älskat alla former av fysisk aktivitet. Vid sex års ålder började jag att spela fotboll och tro det eller ej, men jag hade en grym bollkänsla. Då drömde jag om att bli fotbollsproffs. Några år senare fann jag dock min stora passion i livet. Dans.

Jag var nio år när jag tog mina första steg på dansgolvet och det visade sig vara steg som skulle komma att prägla en stor del av mitt liv. Från den dagen var jag fast. Dansen blev mitt allt.

Dans är en helt fantastisk träningsform. Du tränar allt från koordination till smidighet, balans och kondition. Men inom dansvärlden var det, när jag var yngre, lite tabu med styrketräning. Så uppfattade jag det i alla fall, och just detta sätt att tänka kring styrketräning satt kvar i mitt huvud länge. Inom dansen skulle man vara smal och slank, inte muskulös. Jag var länge rädd för att få en för ”musklig” kropp om jag ägnade mig för mycket åt den sortens träning. Jag har lärt mig en del sedan dess.

Även när jag vid 19 års ålder lade tävlingsdansskorna på hyllan och fortsatte med annan träning så bestod inte särskilt mycket av den träningen av just styrketräning. Jag var fortfarande rädd för att bli för ”biffig”, som jag uttryckte det. I stället ägnade jag mig mestadels åt olika former av konditionsträning. Jag fick dock aldrig riktigt de resultat jag var ute efter, och förstod heller inte varför.

Visst var jag i bättre och sämre form under olika perioder, men lyckades till exempel aldrig få de fina väldefinierade armarna jag drömde om. Min teori var då att ”det var genetiskt”, ”jag kunde inte få vältränade fina armar hur mycket jag än tränade”. Ja, du hör väl…
Det var först när jag träffade min man Michael, personlig tränare sedan 16 år tillbaka, som jag började lära mig ett och annat. En av de första sakerna han sa till mig beträffande min träning var: ”Annika, om du vill ha resultat så måste du även ägna dig åt styrketräning – och framförallt pulsbaserad styrketräning”. Med de orden fick jag helt enkelt ge det en chans och jag ångrar mig inte en sekund.

Jag började träna just pulsbaserad styrketräning på riktigt efter att jag fött vår son Kelvin 2010 och herregud vad det började hända saker fort med min kropp. Jag tappade snabbt flera centimeter kring mage, rumpa, lår och armar och för första gången i mitt liv kunde till och med jag se konturer av muskler på mina armar. Varför hade jag inte gjort detta tidigare?!

Det är just denna sorts träning som min träningsbok innehåller och alltså den sortens träning som ni som kör challenge kommer att göra. Jag önskar er all lycka till!

Kram Annika

 

Join the discussion 4 Comments

Leave a Reply